Бедо Доганян: Целта ми е до 10 г. Синергон да има 1 млрд. евро активи

Синергон холдинг има дружества с разнообразна дейност, планирате ли в бъдеще да се съсредоточите върху някой от бизнесите?
- Холдингът е от три лъча, търговия, туризъм и индустрия. Разнообразието в дейността беше заложено още при учредяването на холдинга и беше изисквано по Закона за масовата приватизация. Дори беше още по-голямо, но преструктурирахме портфолиото, като намалихме броя на дейностите и същевременно увеличихме процентното участие в капитала на съответните дружества. Ако трябваше преди 10 г. да отговоря на въпроса: “Много дейности или една в рамките на един холдинг” бих отговорил диверсификацията на портфейла означава сигурност. Но днес след натрупания опит отговарям, че успешен е холдинг, който управлява две три дейности. Холдинга може да притежава десетки дъщерни дружества, но тяхната дейност трябва да бъде свързана или кооперирана с основната. В този смисъл предстои ново преструктуриране на портфолиото на "Синергон холдинг" с по-силен акцент върху търговията и туризма.

Кои са най-бързо развиващите се дружества в холдинга?
- "Топливо" ежегодно увеличава продажбите и подобрява финансовите си показатели. На следващо място е дружеството управляващо хотелите, известно в публичното пространство като Новотел Пловдив.

Знае ли се кой купи големият пакет от около 4 млн. права на търга за неизползваните права на Синергон Холдинг?
- закупиха ги големите акционери, като ги разпределиха помежду си.

Г-н Доганян как виждате "Синергон холдинг" след 10 г.?
- Личната ми амбиция е да увелича активите на "Синергон" до един милиард евро. Тази цел е много амбициозна, но в същото време и постижима. Ако си позволя шега – и с активната помощ на инфлацията.
В момента активите ни са около 200 млн. евро. Във всеки един момент можем да се освободим от даден бизнес и да придобием друг, не трябва да разглеждаме активите на дружеството като статика.
За да разберете логиката на холдинга ще дам следния пример – в определен момент може да решим, че има нова ниша в телекомуникациите и да продадем целия туризъм, за да се пренасочим нататък.

Тоест, "Синергон холдинг" е готов да се променя?
- Винаги!

Защо не създадете ПОД например?
- Това е болезнена за мен тема – връщате ме години назад. Исках, но улисани в текущите сделки, като че ли не обърнахме много внимание на този процес. Мисля, че подхождаше на "Синергон холдинг" да има пенсионноосигурително дружество.

Какъв е личния Ви интерес от развитието на холдинга?
- Притежавам 1.5% от акциите на холдинга.

От днешна гледна точка, за какво не е изпуснат влака?
- Няма изпуснат влак в икономиката, във всеки един момент може да създадем пенсионноосигурителен и здравноосигурителен фонд. Бихме могли и банка да учредим, въпроса е какво става след това. Няма нужда там където пазара е вече наситен да се опитваме да завземаме дялове. Предпочитаме да търсим нови ниши. Пазара е много голям, "Синергон холдинг" вече имама дружества в Сърбия и Китай.

Какво се случва в Китай – дейност, персонал, сделки, инвестиции?
- Дружеството е с логистични функции. Поддържа контактите и договорите с местните производители, подбира най-качествената и най-евтина стока, с която търгуваме в "Топливо". Всеки ден се експедират контейнери към България.

Какво например купува "Топливо" от Китай?
- Купуват се стоителни материали, дървени плоскости, водоустойчиви шперплати и други стоки. По-евтини са и с много добро качество. Цените са по- ниски от тези на европейските производители, дори след транспортните разходи. Причина за това са невероятните обеми, които се произвеждат в Китай, това ги прави силно конкурентоспособни.

Топливо има огромни приходи, а размера на печалбата не е голям, има ли възможност печалбата да достигне 5-10% от оборота?
- "Топливо" е търгува по три основни направления - строителни материали, отоплителни материали и течни горива и газ. Първите две дейности са силно печеливши, За съжаление маржа на печалбата при търговията с течни горива и газ падна много. На практика търговията с течни горива смъква рентабилността на дружеството като цяло.

Планирате ли продажба на бизнеса с течни горива и природен газ?
- Имаме предложения, но засега не обсъждаме такава възможност.

Има ли потенциал за увеличение на оборота и за увеличение на печалбата на "Топливо"?
- Разбира се има, ако вземете отчетите от последните 3 години ще видите, че всяка година "Топливо" има ръст на продажбите и печалбата от порядъка на 20-30%. От 4 млн. лв. за
2005 г. печалба достига 6-7 млн. лв. за 2006 г.

Може да се очаква тенденцията да продължи?
- Да.

Може ли да се преструктурират имотите на "Топливо" АД, за да се използват по ефективно?
- Преструктурирането е непрекъснат процес в "Топливо".

В каква конкурентна среда работи "Топливо", има ли опасност да не успява да увеличава продажбите?
- Такава опасност няма. Както знаете ръста на строителството е много висок. Считам, че има още много работа по отношение на изграждане на инфраструктурата в България. Вземете пътищата например – при изграждането на един път се използват множество материали – желязо, боя, цимент, тухли.

Вие нямате циментов завод?
- Ние сме дистрибутор на всички циментови заводи.

Кои са клиентите на"Топливо"?
- "Топливо" е ориентирано към търговия с населението, затова има 200 склада в цялата страна. С годините обаче, се разрасна и бизнеса с корпоративните клиенти. Съотношението между населението и големите клиенти в момента е около 60:40 в полза на продажбите към населението.

Във форума на Investor.bg се интересуват от сделката с парцела в кв. "Младост 1" в София?
- Цената на тази сделка е около 230-240 евро на кв.м РЗП, докато съседния граничен парцел е бил продаден наскоро при цена 500 евро на кв. м. РЗП от италианска фирма. Друг съседен парцел на около 100 м. е бил продаден при цена на кв. м. 1450-1500 евро, докато тук е 1200 евро. По отношение на оценките едната е от "Проспера". Има и втора от друг оценител. "Синергон Холдинг" има нужда от общ офис, включително за дъщерните дружества от София, Елин Пелин, Световрачане и т.н. Решението е да се изнесе административния офис на холдинга от "Солунска" 2. Всички големи структури не могат да работят в идеалния център. Предложението на управителния съвет е една трета да се запази за собствени нужди, една трета да се продаде и една трета да се отдаде под наем. С продажбата на посочения обем се възстановяват дадените средства за земя и сгради. Другата част, отдадена под наем, гарантира холдингът да работи на тази площадка без да плаща експлоатационните разходи, които ще се поемат от наемателите. Това разбира се са планове.

Конкурентни оферти за други парцели имало ли е?
- Търсени са парцели в широкия център, но там предлагането е при 2500, 3000 до 12 000 евро на кв. м., като например сделката на бул. "Тодор Александров" станала съвсем наскоро.

Ще има ли нови увеличения на капитала на "Синергон" или "Топливо"?
- Считам, че дружествата първо трябва да докажат на инвеститорите целесъобразността при изразходването инвестиции им и едва тогава да се появят с нова емисия акции. Не бива да става пренасищане. Редно би било "Синергон", "Топливо" и другите дружества да поработят 1-2 години и да покажат резултати. Така ще се види за какво са били използвани тези средства.

Мисли ли се за подобряване на синергията в Синергон Холдинг?
- Обмисляме да подсигурим със собствено производство някои от изделията, с които се търгува най-добре в Топливо.

За кои типове изделия става дума?
- говорим за производство на тухли, керемиди и дървена дограма. Инвестирахме много в предприятието за дървена дограма “ПремиерПЛ”, Плевен, бившето "Република ПЛ", Плевен. Наскоро дружеството беше преоборудвано и преструктурирано. След време инвеститорите ще видят как парите им са се превърнали в нови машини, нови сгради и нови продукти, които съвсем скоро ще се появят на пазара.

Кои са двете дружества от структурата на холдинга, които ще станат публични?
- Това ще са компании от сектора на туризма. Както вече знаете, едното е "Новотел Пловдив". Все още обмисляме кое ще бъде другото.

По отношение скоростта на постигане на резултати, вероятно при търговията по-бързо се печели?
- В търговията е по-лесно, в индустриалната част на холдинга се изискват повече време и средства, но независимо от това производството е един гръбнак, в който ние няма да спрем да инвестираме. Разбира се, само в тези производства, които считаме, че са перспективни и имат бъдеще. При други предприятия, където продажбите намаляват и то по причина, че продукта като такъв излиза от употреба, поради нисък пазарен интерес или е заменен с качествено нов, там възможно най-бързо ще направим преструктуриране и започване на ново производство. Или ще продаваме, докато все още е възможно.

Къде има такава хипотеза?
- Нека отговора на този въпрос дадем след известно време.

За "Новотел Пловдив" казахте, че се предвижда излизане на борсата? Какво е бъдещето пред него, ще се инвестира в него или просто дружеството ще осигурява хубав дивидент?
- Все още има туристически ниши, в които дружеството не е стъпило. В момента притежава хотелите "Новотел Пловдив" и морските "Гларус", "Европа" и "Искър". Водят се разговори за изкупуването и на други хотели.

Вашите хотели имат ли казина и мислите ли да развивате този бизнес?
- Не, в туризма мисля, че не бихме вкарали хазарт поради етични съображения.

Предвиждате експанзия в туризма, какви незаети ниши виждате?
- Колебанията ни са в посока планински туризъм. Въпросът е целесъобразно ли е на този етап да се инвестира в планински хотели. Банско, Пампорово, вече и Боровец се урбанизират непрекъснато. Всички общини с лека ръка дават разрешения за строеж и на практика строителството е безконтролно и съвсем скоро там ще се случи това, което към днешна дата виждаме по черноморието – 1000 непродадени апартамента само в Слънчев бряг.
Сградата на ул. "Солунска" 2 ще стане хотел, развиващ конферентен и бизнес туризъм.

Колко струва сградата на ул. "Солунска" 2?
- Сградата е с РЗП от 3 000 кв. м. и с възможност за застрояване до 5 000 кв. м. Така цената би достигнала между 7 и 10 млн. евро, защото за по-малко от 2 000 евро на кв. м. няма кой да продаде.

Тухлите които произвеждате докъде е рентабилно да се транспортират?
- Има два завода за огнеупорни глини в България - единият в Елин Пелин, а другият в Русе. Така доставките се разделят съответно в посока Южна и Северна България. При нормалните тухли има повече производители и транспортните разходи са от значение. Когато наблизо има местен производител, безпортно той е с предимство и местната база на "Топливо" предлага неговата продукция. Но в България все още не се произвежда качествена тухла, затова на пазара ще намерите тухли от Австрия, Сърбия, Гърция, Македония. В този смисъл когато продукта го няма, а е търсен, транспортните разходи не са проблем.

Какви са конкурентните предимства на "Лакпром"?
- Пазарът е силно конкурентен. Има и много имитатори, което пречи, но в крайна сметка "Лакпром" има твърд пазар. Дружеството е специализирано в индустриалните бои, където са големите количества. Затова делът при малките продажби от например 1 кг. боя е по-малък.

Създадохте и два взаимни фонда, доколко са големи амбициите ви в индустрията на взаимните фондове, ще създадете ли и нови дружества?

- Засега нямаме големи амбиции в това отношение. Но като институционален инвеститор преценихме, че трябва да имаме “поглед” на този пазар. Рано е още да се говори за сериозни успехи.

Във вашия хотел "Новотел Пловдив", ще се проведе кръгла маса между БФБ и бизнесът от Пловдивски регион на 8 юни, препоръчвате ли на компаниите да излязат на борсата?
- Привърженик на публичните компании, които определено имат решаваща роля за една икономика. За предимствата им е писано много, не бих искал да ги повтарям. Трябва да призная, че политиците предпочитат контактите с непубличните дружества, което за съжаление е част от родната ни действителност. Примерите в това отношение са много.

От разстояние на времето беше ли възможно "Синергон холдинг", създаден като "Петрол фонд" с времето да се пребори за мажоритарен пакет в "Петрол" АД?
- Не. А и освен това цената, която трябваше да плати беше много висока. Нека си пропомним цифрите 52 млн. долара за пакета от 51% от акциите на дружеството и задължение за 60 млн. долара инвестиции, от които 36 млн. долара за срок от 3 години. За 1999 г. това бяха прекалено много пари. Такава крачка би означавала всички дружества в холдинга да работят, за да се инвестира в Петрол, а това нито тогава нито сега има икономическа логика.

Вие сте топ мениджър от десетилетия, какво Ви мотивира да продължавате напред?

- Не мога да определя себе си като топ мениджър. Корпоративното управление е голямо предизвикателство. Постигането на целите доставя голямо удовлетворение. Невъзможността да спреш, необходимостта да поддържаш темпове на положително развитие на сложна структура като "Синергон холдинг" е увлекателно, дори е тонус на живот.